Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla parannat sivuston näkyvyyttä orgaanisissa (=ilmaisissa) hakutuloksissa. Optimoinnin avulla niin hakukoneet kuin käyttäjätkin löytävät sivuston paremmin. 

Hakukoneoptimoinnilla parannetaan sivuston löydettävyyttä hakukoneissa. Optimoinnin avulla verkkosivut löytyvät paremmin tärkeillä avainsanoilla hakutuloksista, yritys saa sivuilleen enemmän asiakkaita ja hyvin toteutetut sivut keräävät enemmän myyntiä ja liidejä. Optimoinnissa maksetaan työstä, ei käyttäjäkohtaista maksua, kuten hakukonemainonnassa. Siksi optimointi on myös hyvin kustannustehokas markkinointikeino.

Esimerkiksi verkkokaupan hakukoneoptimointi tuotti asiakkaalle kuvan mukaisen nousun kävijämääriin. Tämä näkyi myös myynnin nousuna samassa suhteessa.

Parempi näkyvyys hakutuloksissa

Pelkästään sivun sisällön parantamisella saavutetaan parannuksia hakukonesijoituksissa. Tämä näkyy myös selkeästi kävijämäärien kasvamisena sivustolla, kun näkyvyys hakukoneissa kasvaa.

Suomessa Googlen käyttö hakukoneena ja navigaatiovälineenä kasvaa jatkuvasti, tällä hetkellä hakukonetta käytetään yli 95 %:ssa Suomessa tehdyissä hauissa.

Keskimäärin käyttäjät eivät jaksa selata tuloksia ensimmäistä sivua pidemmälle, siksi onkin tärkeää, että haluttu sivu löytyy ensimmäiseltä tulossivulta – mahdollisimman ylhäältä.

Konversio-optimointi ja myynnin lisääminen

Konversio-optimoinnissa parannetaan sivuston tuottavuutta, konversioprosenttia. Kuinka moni kävijöistä täyttää annetun tavoitteen sivuilla, esimerkiksi ostaa verkkokaupasta tuotteen?

Konversio-optimointi perustuu tarkkaan analyysiin kävijöiden liikkeistä sivuilla – mitkä liikenteen lähteet johtavat useimmiten kauppaan ja miksi, miltä sivuilta ostetaan eniten tuotteita jne. Konversio-optimoinnissa laaja-alainen verkkoanalytiikka valjastetaan tavoitteiden ja sivuston tuottavuuden parantamiseen.

Optimoinnin toimenpiteet

Sivuston optimoinnissa kartoitetaan lähtötilanne, josta optimointia lähdetään tekemään, jolloin saavutettuja tuloksia verrataan lähtotilanteeseen.

Alkukartoituksen jälkeen aloitetaan hakukoneoptimointi, jossa sivuston näkyvyyttä hakukoneissa lähdetään parantamaan. Usein kehitystä tapahtuu muutamissa viikoissa, joissakin tapauksissa muutosten näkyminen voi viedä jopa kuukausia. Siksi hakukoneoptimointi on aina pitkäkestoinen prosessi jossa tehtyjä muutoksia peilataan jatkuvasti saatuihin tuloksiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *